Top anti-kanker voedingsmiddel in het zonnetje.
Vandaag: 🥕Wortel🥕
 
Wortel bevat:
– Vitamine A
– Vitamine B1
– Vitamine B2
– Vitamine B6
– Vitamine B11
– Vitamine C
– Kalium
– Calcium
– Fosfor
– Ijzer
– Magnesium
– Carotenen
– Koper
– Zink
 
🥕Aanbevolen bij kankersoorten:
Mond, slokdarmhoofd, strottenhoofd, neus- en keelholte, longen, maag, darmen, eierstokken, baarmoeder, borst, prostaat.
Toe te passen bij kanker, na kanker en preventief.
 
🥕Wortelen en kanker:
Wortelen zijn rijk aan bètacaroteen, dat in het lichaam wordt omgezet in vitamine A. Wanneer we het over de wortel hebben, denken we automatisch aan de kleur oranje. Toch is deze supergroente ook steeds vaker te vinden in de kleuren wit, geel, rood en paars. Oranje wortelen bevatten veel bètacaroteen, terwijl rode en paarse wortelen veel anthocyanine bevatten.
 
Bij kanker
Wortelen staan vooral bekend om hun werking als antioxidant vanwege de carotenen in deze groente. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat niet alleen carotenen verantwoordelijk zijn voor dit effect. De fytonutriënten falcarinol en falcarindiol in de wortel blijken de groei van kankercellen te stoppen.
Uit onderzoek blijkt ook dat de carotenen in de wortel ervoor zorgen dat bovengenoemde fytonutriënten hun werk kunnen doen. Ze voorkomen dat deze oxideren in het lichaam. Anderhalf glas wortelsap per dag blijkt al een significant effect te hebben op onze cellen.
 
Uit ander wetenschappelijk onderzoek uit 2012 blijkt dat de stoffen falcarinol, falcarindion en falcarindiol-3-acetaat ook apoptose (celdood) van leukemia cellen kunnen opwekken. De carotenen bètacaroteen en luteïne in de wortel gaven dat resultaat niet te zien.
Hieruit blijkt maar weer eens waarom preparaten en supplementen niet de plaats kunnen innemen van groente en fruit. De synergie in voeding is van doorslaggevend belang en nog te weinig onderzocht om dit kunstmatig goed na te bootsen.
 
🥕Oranjegeel
Nederlands wetenschappelijk onderzoek uit 2011, waarbij tien jaar lang de relatie tussen inname van groente en het risico op hart- en vaatziekten is onderzocht, laat zien dat vooral voedsel met een diepe oranjegele kleur het lichaam het beste beschermd tegen genoemde aandoeningen. In dit onderzoek werd voedsel op kleur gerangschikt waarbij de wortel uit de geeloranje groep naar voren kwam als het gezondst. Het eten van zo’n 25 gram wortel per dag heeft al effect op het hart- en vaatstelsel!
In proefdieronderzoek laten de fytonutriënten falcarinol en falcarindiol ook zien dat ze een ontstekingsremmende en bloedverdunnende werking hebben. Deze eigenschappen hebben ook weer een positief effect op ons hart- en vaatstelsel.
 
🥕Grappig feitje: Bètacaroteen wordt ook wel gebruikt als geel/oranje kleurstof in voedingsmiddelen (E160a). Bij langdurig gebruik in een hoge dosis kan de kleur van de huid oranje worden. Dat is verder niet problematisch.
 
Wat doet wortel nog meer voor je?
🥕 Het is goed voor je gezichtsvermogen (en voorkomt slechtziendheid en blindheid bij ouderen)
🥕 Je krijgt er een gezondere, mooiere huid van en helpt het elastisch te houden
🥕Verlaagt je cholesterol (voorkomt hart- en vaatziekten)
🥕Geeft een gezonde mond en tanden en stimuleert speekselvorming. Vooral als je wortels rauw eet.
🥕Helpt bij het afvallen, omdat ze caloriearm zijn. Val je af dor chemo? Dan kan je nog steeds wortel eten. Eet daarnaast dan ook veel noten, zaden, pitten, peulvruchten, wat wit vlees en wat vaker vette vissoorten.
🥕Helpt je darmflora door de vele vezels die wortel bevat. Je krijgt er een goede stoelgang door en voorkomt obstipatie.
🥕Behoud van sterke botten en tanden.
🥕Behoud van een gezond zenuwstelsel.
 
Mijn tips:
🥕Eet eens wortelen verwerkt in je ontbijt. Als je een zoetekauw bent, is dit een prima vervanger voor geraffineerde suikers. Daarmee heb je sochtends al meteen wat groente gegeten, zodat je makkelijker aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid komt. Zowiezo kan je niet genoeg groentes eten als je kanker hebt.
 
🥕De Amerikaanse Ann Cameron genas van long- en darmkanker door iedere dag wortelsap te drinken. Google haar naam eens en je leest haar bijzondere verhaal. Dit wil niet zeggen dat je exact haar patroon/dieet moet opvolgen. Iedereen heeft andere behoeftes en aanpak nodig. Vraag altijd advies bij de arts.
 
🥕Bijzonder: In de weken vóórdat ik mijn knobbel ontdekte en de diagnose borstkanker kreeg, had ik vaak en veel zin in wortels eten. Ik snackte wekelijks heel wat worteltjes weg als tussendoortje op mijn werk. Ik vond het toen zo vreemd die ‘snacktrek’. Wist niet waar dat ineens vandaan kwam. Tot net na de diagnose en ik me ging verdiepen in voeding. Hoe bijzonder is het om erachter de komen dat je onbewust en onbekwaam al bezig was met je gezondheid en met genezen?
Eet smakelijk.
Op jouw gezondheid,
Maartje
Bronnen
Goedetengezondleven.nl
Ninefornews.nl
Voedingenkankerinfo.nl
mmv.nl