Blauwe bes was niet mijn favoriete fruit. Maar ten tijde van mijn behandelingen is dat het wel geworden. Vandaag mag in het zonnetje worden gezet: top anti-kanker voedingsmiddel:

🍴Blauwe bes 🍴

Voor mij is de blauwe bes inmiddels wel een favoriet fruitsoort. Ten tijde van mijn behandeltraject was dit fruit aantrekkelijk omdat het niet ‘ruikt’, zoals banaan dat wel doet. En het is licht, je krijgt niet meteen zo’n vol gevoel. Je kan de porties aanpassen naar zin: veel of weinig besjes eten. En ik hou van de mooie kleur. Maar, dit besje heeft nog meer voordelen.

Blauwe bes bevat:
🍴 Vitamines: A, B1, B2, B6, B11, B12, C, D, K
🍴 Mineralen/spoorelementen: Calcium, fosfor, ijzer, kalium, koper, magnesium, mangaan, natrium, zink
🍴 Overig: proteïnes (eiwitten), suikers, vetten, vezels, water

Om te beginnen is de blauwe bes populair omdat het rijk is aan vezels, vitamine C en K en bevat weinig caloriën (geen dikmaker dus).
Leuk weetje: Wist je dat tijdens WO2 piloten de blauwe bessen tegen nachtblindheid aten? Door het gebruik van blauwe bessen zou het geheugen verbeteren.

Blauwe bes bij kanker:
🍴 Ongeveer een kopje blauwe bessen per dag zou de celschade die in verband staat met kanker kunnen voorkomen. Dat stellen onderzoekers van de University of Alabama at Birmingham. Blauwe bessen zijn rijk aan antioxidanten, zoals flavonoïdenen en andere vitaminen die celschade helpen te voorkomen. De antioxidanten beschermen de cellen door vrije radicalen te stabiliseren. Hiermee wordt een deel van de schade voorkomen. Vrije radicalen zijn zeer reactief en veroorzaken celschade. Deze celschade is een van de factoren die een rol speelt bij de ontwikkeling van kanker. Veel mensen zijn er van overtuigd dat het eten van veel groente en fruit het risico op kankerontwikkeling kan verkleinen, door de aanwezigheid van antioxidanten.
🍴 Van de blauwe bes wordt aangenomen dat deze de hoogste concentratie antioxidanten bevat van alle veel geconsumeerde fruit en groentesoorten.
🍴 In een studie kregen 168 proefpersonen 4 weken de opdracht, om elke dag een liter van een mengsel van blauwe bessen- en appelsap te drinken. Aan het eind van het onderzoek was de oxidatieve DNA-schade vanwege vrije radicalen verminderd met 20%. Deze bevindingen worden ook ondersteund door kleinere studies, waarbij verse bessen werden gebruikt of bessen in poedervorm

Wat de blauwe bes nog meer biedt:
🍴bescherming tegen beschadiging van cholesterol in het bloed
🍴 hulp bij betere bloedcirculatie
🍴 helpt hartziektes voorkomen: Een onderzoek uit 2013 met 93.600 verpleegsters toonde aan dat het eten van volop anthocyaninen (de belangrijkste antioxidanten in blauwe bessen) in verband stond met een 32% lager risico op een hartaanval. Dit was een observationele studie, dus het kan niet bewezen worden dat de bessen de vermindering in het risico veroorzaakten, maar het lijkt aannemelijk, gegeven de bekende gunstige effecten op risicofactoren.
🍴 kan helpen bij behoud hersenfunctie en verbetering van geheugen
🍴 kan helpen tegen diabetes type 2 (een van de grootste gezondheidsproblemen ter wereld)
🍴 kan helpen infecties van urinewegen te voorkomen
🍴 heeft een positieve invloed op het spijsverteringsstelsel
🍴 zou spierschade kunnen helpen verminderen na zwaar trainen

Mijn tips:
🍴Ooit al eens gedacht om blauwe bessen in je salade te verwerken?
🍴 Oja en voel je je al oud (worden)? Neem een blauwe bes; het geeft je een verjongingskuurtje 😉 Ze bevorderen de collageenproductie: wat voor een jonge elastische huid zorgt.
🍴Blauwe bessen zijn kort houdbaar in de koelkast. Wil je meer? Koop ze dan diepgevroren. Dan kun je ze bewaren in de vriezer. Of koop verse in de aanbieding en vries die in.
🍴Ik kan het niet laten een heerlijk recept met je te delen. Bananenbrood is momenteel hip. Het is lekker als ontbijt of tussendoortje (snack) en het is ook nog eens suikervrij. Maar om je bananenbrood helemaal op te pimpen, kan je er blauwe bessen aan toevoegen. Laura’s Bakery heeft een lekker recept.

Eet smakelijk en…

Op jouw gezondheid!

Liefs Maartje

Bronnen:
www.Gezondheidsnet.nl
www.Medicalnewstoday.com
https://academic.oup.com/carcin/article/28/8/1800/2526773
www.ahealthylife.nl
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23319811