Loslaten

Loslaten

Terwijl ik mijn eerste e-book schrijf, komt de inspiratie voor mijn nieuwe blog ‘loslaten’ tegelijkertijd uit de lucht vallen. Het mooie is, ik heb de afgelopen maanden me suf gebrainstormd. En van alle ideeën was er geen één die voor mij doorslaggevend was.

Nu komt het allermooiste, een belangrijke les voor mij van de afgelopen maanden was dan ook ‘loslaten’.

Vanochtend liet ik dan eindelijk het onderwerp blog-idee-bedenken voor wat het was. Ik wil me gaan richten op mijn eerste e-book.

En warempel het woord loslaten komt in me op. Ik heb direct mijn laptop gepakt en ben gaan typen. Dus ‘as we speak’ komt dit blog zo uit mijn vingers glijden.

Loslaten…het woord is zo lastig, nietszeggend, allesomvattend, helder, ingewikkeld, etc etc. Het is zo moeilijk om toe te passen. Het lijkt zo eenvoudig toe te passen. Het is voor iedereen zo herkenbaar. Maar hoe doe je dat nou echt?

Het eerste voorbeeld heb ik je al cadeau gedaan 😉 Maar je wil meer…. Zoals we tegenwoordig zoveel meer willen (over ‘meer willen’ een andere keer/blog). Vooruit, ik ben tenslotte een gever, ik geef je een paar tips.

‘Wat je vasthoudt, raak je kwijt. Wat je loslaat, blijft bij je. Wat je vrijlaat, komt naar je toe.’

1: Acceptatie.

Accepteer dat je pas kan loslaten als het je gedachten niet meer beheerst. Het kan iets zijn wat je dagelijks bezighoudt. Zorg voor jezelf dat dat niet gebeurt. Praat erover met anderen of deel je gedachtenspinsels. Het helpt om niet in een tunnelvisie te blijven hangen.
Acceptatie is de grootste innerlijke kracht om te kunnen loslaten.

2: Afleiding.

Zorg daarom af en toe voor afleiding. Zoals ik besloot om aan een e-book te werken in plaats van een blog. Zo kun jij bijvoorbeeld een rondje gaan wandelen, of een andere activiteit ondernemen die je leuk vind.

3: Stap uit de situatie.

Dit is ook een vorm van afleiding. Indien je verwikkeld bent in een discussie (met jezelf of met iemand anders), loop dan weg van de plek waar de discussie plaatsvindt. Loop weg uit de kamer, weg uit de ruimte waar je je bevindt. En ga bijvoorbeeld even naar buiten voor een frisse neus en een korte of juiste stevige wandeling. Je zal zien dat hetgeen wat je bezig hield, vrij snel zakt en naar de achtergrond verplaatst. Er is weer ruimte, opluchting, je kan weer adem halen.

4: Van denken naar voelen.

Bovengenoemde voorbeelden zijn allemaal een proces om van het denken over te gaan in het voelen. Dit kan ook op nog andere manieren. Er zijn talloze manieren. Dit zijn zeer krachtige tips die ik met je wil delen, hoe je kunt leren loslaten. Misschien heb je zelf ervaring hoe jij dit doet? Wat helpt jou? Deel het hieronder in de reacties zodat we van elkaar kunnen leren. Ik waardeer het zeer.

Dus: actie!

Zit je zelf vast in gedachten? Wil je iets loslaten maar lukt het niet aan de hand van bovenstaande tips? Ik kan je leren hoe je dit kan doen. Ik help je er graag bij. En al het geleerde neem je mee in je rugzak van levenslessen. Go for it!

Vriendelijke groet, Maartje