angst chemo

 

Als je diagnose kanker krijgt, ligt je wereld op z’n kop. Een van die dingen die al snel door je hoofd gaat spoken is ‘krijg ik dan chemo’? Daar begint de angst.

We kennen vanuit het verleden alle drama scenario’s omtrent chemo. Je wil er toch niet aan denken kotsend de hele dag in bed te liggen? En hoppa, daar gaan je gedachten… Malen, piekeren, en de angst wordt alleen maar groter.

Wat je aandacht geeft groeit (zei Aristoteles ooit), dus de angst verergert. Hier kom ik in een ander blog op terug.

Ik was vastberaden níet die angst te gaan creëren voor chemo. Want ik was inderdaad de klos en kreeg 6 kuren, om de 3 weken.

 

Hoe ik die angst voor chemokuren overwon?

 

Ik had geen plan, geen strategie, ik ben maar gewoon begonnen met lezen over chemo. Ik had namelijk wel vragen.

Wat is chemo eigenlijk?

Wat zijn de ingrediënten?

Wat doen de ingrediënten?

Wat zijn bijwerkingen van chemo?

En niet alleen de bijwerkingen voor korte termijn, maar ook voor lange termijn? Dit wordt nogal eens vergeten.

Wat helpt chemo draagbaar te maken?

Welke voeding helpt bij chemo?

 

Ik las net zolang totdat ik vond dat ik de meeste antwoorden wel had gevonden en er zelf tevreden over was.

Je begrijpt, ik heb veel gelezen want ik wilde met een goed gevoel starten. En DAT is me gelukt.

 

Om jou nu dat leeswerk te besparen, zal ik de meest eenvoudig toepasbare tips meegeven die ik heb gebruikt. Zo simpel, kind kan de was doen.

 

Tip 1  Eet gember tegen de misselijkheid.

De dag vóór de chemo, óp de dag van chemo én tot een paar dagen daarna. Je merkt zelf wanneer het niet meer nodig is. En, zit je ernaast, dan gewoon wat langer. Gember is een bewezen sterk middel tegen misselijkheid. Ook vrouwen die misselijk zijn tijdens zwangerschap kunnen hiervan profiteren.

Ik dronk in die dagen gemberthee. Verse schijfjes biologische gember in een glas gekookt water. Zo puur mogelijk. Werkt het beste. Hou je nu niet zo van gember? Doe een paar dunne schijfjes in heet water en voeg daar dan een zakje groene thee aan te of een schijfje citroen. Of, verwerk stukjes gember in een smoothie.

Tip 2  Eet je eigen lunch in het ziekenhuis.

Met voorbedachten rade nam ik mijn eigen gezonde lunch mee naar het ziekenhuis. De dag ervoor bereid door mijn lieve vriend. Waarom? Omdat ik het idee had dat het ziekenhuis geen gezonde lunch zou bieden. En… jammer, maar ik kreeg gelijk.

Wat voor lunch ik at? Een stevige maaltijd (even opnieuw opgewarmd in het ziekenhuis). Niet onbelangrijk, ook al lig je in een stoel, je lijf verricht een stevige arbeid met het opnemen van de chemo. Dus om deze stevige arbeid te kunnen blijven verrichten heb je een goede bodem nodig. Dat is niet dat sneetje wit brood wat het ziekenhuis biedt.

En niet te vergeten, in de lunch had ik stukjes gember verwerkt. Overdreven? Ik vond van niet. Want, het kan geen kwaad en ik had er alles voor over om me zo lang mogelijk zo goed mogelijk te voelen.

Tip 3  Mediteren tijdens chemo.

Er zijn genoeg meditaties die je helpen angst te verminderen. Ik vond ze zeer waardevol tijdens de uren die ik in de stoel moest liggen en wachten totdat ik weer klaar was. Als enige op de afdeling, mediteerde ik in de stoel, zonder schaamte. Ik heb namelijk niemand anders in die periode hetzelfde zien doen.

Dat gaf mij een gevoel van trots. Ik doe iets wat mij helpt. Want ik was dus vastberaden dat ik er alles aan deed het mij zo aangenaam mogelijk te maken.

En, het is juist zo makkelijk, je kan echt overal mediteren. Dat hoeft niet alleen thuis in de stoel of in bed. Maar kan dus ook in de chemostoel J

Tip 4  Eet gezond.

Waarschijnlijk heb je dit al eerder gehoord. Maar het helpt echt. Je voelt je gewoonweg wat beter, steviger, fitter, iets energieker. En dat heb je gewoon nodig om die periode door te komen.

Heb je trouwens moeite met hoe je gezond kan eten, waar je moet beginnen en hoe dit vol te houden? Ik weet hoe zwaar het is, dus ik weet ook dat het starten van gezond eten een hele opgave voor je kan zijn. Weet daarom dat je het niet alleen hoeft te doen. Ik kan je helpen. Neem contact met me op dan sta je er niet alleen voor.

Tip 5  Ga voor voedingssupplementen

Mocht je in de gelegenheid zijn (heb je tijd/budget) om je over supplementen te laten informeren, doe dat gerust. En ik zeg informeren, omdat je niet zomaar een supplement wil kopen.

Helaas heb ik van klanten gehoord dat ze bij navraag bij een huisarts gewoon naar de drogist, natuurwinkel of kruidvat werden gestuurd. Ik word daar verdrietig van. Doe dat alsjeblieft niet.

Om je een idee te geven. 1 supplement bestaat soms uit meerdere ‘types’ en niet elk merk heeft dezelfde dosering. Hiermee geef ik je dus nog 2 extra tips om je te laten informeren.

Ik heb zelf aardig wat supplementen gebruikt. En lukt dat niet meteen bij de eerste kuur? Geen probleem, je kan ze op elk moment gaan gebruiken. Heb ik ook gedaan, want mijn supplementen waren door een verkeerde bezorging pas later in huis, na mijn eerste kuur.

Tip 6  Informeer naar cbd en/of thc olie.

Ook dit heb ik gebruikt. Ik was er zeer over te spreken.Ik had echt sterk het gevoel dat daardoor mijn tumor slonk. Genant detail, ik had het idee dat ik het eruit poepte (lichte vorm van diarree), terwijl zonder gebruik van cbd ik een vaste substantie poepte. Maar dat was tegen het einde van mijn laatste kuur. Omdat ik er toen pas door een familielid door was getipt. Het werd toen net de trend. Laat je wel goed informeren over cbd/thc want je kunt niet zomaar elk middel gebruiken. En laat je ook adviseren op de sterkte en dosis.

Bespreek overigens ook alle bovenstaande tips met je behandelend arts of oncoloog!

Tip 7  Als je net als ik van lezen houdt…

Lees wat een chemokuur is. Wat het precies doet voor je lijf en in je lijf. De folders die je van het ziekenhuis krijgt of die daar liggen, volstaan misschien al voor je.

Niet voldoende voor je? Dan is er altijd mijn ebook nog, waarin ik je nog meer tips geef om zo goed mogelijk je behandeltraject door te komen.

 

Wat leverde het onderzoek en het toepassen van deze adviezen me uiteindelijk zelf op?

Ik kan je in elk geval vertellen dat ik:

  • tijdens de chemoperiode:
  • geen enkele keer misselijk ben geweest (hooguit wat smaakvermindering en minder eetlust, maar ik ben blijven eten, hoe moeilijk dat ook was, want voeding maakt je sterker zoals ik al eerder typte) Een veelvoorkomende klacht.
  • geen enkele keer heb hoeven kotsen
  • wel de eerste 7 dagen aan de diarree was (ja een bijwerking, maar ik heb de natuur zn gang laten gaan, ook al was een belletje naar het ziekenhuis gewenst en ze me liever daar medicijnen voor gaven, die ik niet heb gebruikt. Dit in een ander blog)
  • ik ben blijven bewegen/wandelen, ik merkte dat ik daardoor langer fit bleef en sneller erbovenop kwam en dus klaar voor de volgende kuur. Ook de arts adviseert je dit.
  • nog veel interessanter voor de lange termijn:
  • ik ben van de vermoeidheid af (binnen 1 jaar tijd). Een veel voorkomende klacht
  • ik heb geen neuropathie gekregen. Een veel voorkomende klacht
  • Mijn concentratie verbetert met sprongen. Veelvoorkomende klacht
  • Mijn vergeetachtigheid vermindert. Veelvoorkomende klacht.
  • Ik had tinitus gekregen (soort oorsuizen) maar ben daar sinds enkele weken ook vanaf

Zoals je leest, ik heb niet alles vanaf het begin consequent kunnen toepassen. Ik had bijvoorbeeld niet alle kennis van tevoren. En dit kan jou ook gebeuren. Er is namelijk zoveel te vinden op internet. Maar ik weet zeker dat ik je met deze tips een heel goed eind op weg heb geholpen. Neem ze ter harte en jij zal verbazend goed die chemoperiode doorstaan en sneller herstellen of minder klachten overhouden op langere termijn en dus gunstige resultaten boeken.

En laat mij vooral jouw ervaring horen. Misschien heb jij ook heel eenvoudige simpele en/of goedkope tips waar je anderen weer blij mee kunt maken? Deel ze dan met ons.

Op jouw gezondheid!

Liefs Maartje