misleidende honger

 

Altijd maar honger of behoefte hebben aan alweer wat eten?

Net ontbeten en 2 uur later weer honger? Je eet een stuk fruit en 1 a 2 uur later wéér honger? Dan maar lunchen. En het is nog niet eens 12 uur… s’middags begint het weer opnieuw. Je eet toch maar weer even een tussendoortje. Niet te geloven, zelfs voor 5 uur (denkend: wij Nederlanders die meestal al voor zessen hebben gegeten) houd je maag het niet meer van de enorme honger. En dan te bedenken hoeveel je al gegeten hebt.

Ik heb hier zelf jaren mee rondgelopen en geworsteld. Ik ben zelfs pas na heel wat jaren gaan afvragen of dat wel ‘normaal’ was. En nog later ben ik me er pas echt in gaan verdiepen. En ja, toen werd het me wel duidelijk en kreeg ik mijn bevestiging. Dit kan anders! Graag deel ik jou mijn geheim hoe ik dit heb opgelost. En eigenlijk is het heel simpel. Je hoeft er niet veel voor te doen. Maar je zal wel iets moeten doen, wil je er vanaf. Actie dus!

Er zijn een aantal vormen van honger, waarbij je lijf je voor de gek houdt. Leer daarom deze misleidende hongersignalen kennen. Ik leg ze aan je voor.

  1. Hongerige ogen: herken je dat? Je loopt in de supermarkt langs de kassa en ziet al die lekkere koeken en snoep- en chocoladerepen? Je was niet van plan ze te kopen, maar nu ligt er wat op de band. Deze honger heeft niets te maken met echte honger. Je bent er zojuist ingetrapt, je bent verleid…
  2. Hongerige neus: je weet vast nog wel voor de geest te halen hoe die ene lekkere geur van vroeger was. Of als je langs de bakker loopt, ruik je die versgebakken broodjes lucht. Ook dit is ‘vals alarm’. Jouw lichaam heeft geen eten nodig, je hersenen zeggen alleen tegen je ‘wat een lekkere en bekende geur he’? Het gevolg: je krijgt trek!
  3. Hongerig hoofd: dit is te herkennen aan allerlei gedachten over eten. Bijvoorbeeld: gisteren heb ik al veel gesnoept, dan vandaag even niet. Of: ik ben op dieet, dus dat mag ik nu niet hebben. Maar ook: ik heb hard gewerkt, ik heb wel iets lekkers verdiend! Het zijn allemaal excuses. Kap daarmee. Het zegt meer iets over je overtuigingen of je dieetregeltjes dan dat je echt naar je lichaam luistert.
  4. Hongerige mond: ik irriteer me mateloos aan die kauwgom kauwende mensen. Die persé iets in hun mond moeten hebben om maar te kauwen. Of van die konijnen. Die de hele dag snoeptomaatjes en komkommertjes eten. Ze hebben allemaal drang om te kauwen. Gezond of niet.
  5. Hongerig lichaam: deze is wat lastiger te herkennen. Het is de behoefte aan water na een lange wandeling of de drang even snel iets te eten als je lunch hebt overgeslagen. Lichaamshonger ontstaat door o.a. een tekort van bepaalde voedingsstoffen, een te lage bloedsuikerspiegel of je immuunsysteem is uit balans.

Leer luisteren naar je lichaam

Om bovenstaande misleidingen te voorkomen is het raadzaam om eerst naar je lichaam te gaan leren luisteren alvorens je weet waar de honger vandaan komt en of je dan wel of niet alsnog iets mag eten. Er zijn natuurlijk nog veel meer tips om niet meteen toe te geven aan deze misleidende honger. Kom je er zelf niet uit, laat het me dan weten. Dan kunnen we samen kijken wat er aan de hand is en kan ik je de juiste tips en handvaten meegeven zodat je niet langer meer blijft ‘snaaien’.

Liefs Maartje